søndag den 3. oktober 2010

Så er den klar

Opskriften på mine grønne muffedisser er nu klar.
Jeg tager ikke ansvar for eventuelle fejl, men hører gerne fra dig hvis du finder en.
Opskriften må ikke bruges kommercielt uden mit samtykke.



Grønne muffedisser


Jeg har brugt 27g. spindegarn fra Istex (50g ca 225 meter) strømpepinde og 1 hjælpepind 2½

r = Ret
vr = Vrang
drsm = Drejet ret sammen
rsm = Ret sammen
omg = Omgangen
udt = Udtagning
Udtagning: Tag tråden mellem 2 masker op og strik den drejet ret.
Hj.pind = hjælpepind

Hulrække:
2rsm, slå om. Forsæt sådan omg. Ud.

Mønster: strikkes over de første 24 masker.
1.p: 2r, 2vr, slå om, 5r, 2rsm, 2vr, 2drsm, 5r, slå om, 2vr, 2r.
2.p: 2r, 2vr, 1r, slå om, 4r, 2rsm, 2vr, 2drsm, 4r, slå om, 1r, 2vr, 2r.
3.p: 2r, 2vr, 2r, slå om, 3r, 2rsm, 2vr, 2drsm, 3r, slå om, 2r, 2vr, 2r.
4.p: 2r, 2vr, 3r, slå om, 2r, 2rsm, 2vr, 2drsm, 2r, slå om, 3r, 2vr, 2r.
5.p: 2r, 2vr, 4r, slå om, 1r, 2rsm, 2vr, 2drsm, 1r, slå om, 4r, 2vr, 2r.
6.p: 2r, 2vr, 6r, sæt 2 masker på en hj.pind foran arb, strik 2 masker fra venstre pind r, sæt 1 maske fra hj.pinden tilbage på venstre pind og strik den r, strik masken på hj.pinden r, 6r, 2vr, 2r.

Slå 48 m. op med kantfarven og strik 10 omg. ret. Strik 1 hulrække, 1 omg. ret, skift til bundfarve og strik 12 omg. ret. Nu strikkes der mønster over de første 24 m. Når mønstret er strikket i alt 3 gange tages der ud til tommelfinger. Strik 24m. mønster, 1r, tag 1 ud, 1r, tag 1 ud, r omg. ud. Strik 3 omg. uden udtag. (der strikkes stadig mønster over 24m) På næste omg. tages igen ud. Strik 24m mønster, 1r, tag 1 ud,3r, tag 1 ud, r omg. ud. Forsæt med disse udtagninger på hver 4. p til der er 13m mellem udtagningerne. Strik nu 3 omg. uden udtagninger. På næste p. strikkes 24m mønster, 1r, sæt de næste 15m på en tråd, slå 1 ny m op og strik r omg. ud. Forsæt til mønstret er strikket i alt 10 gange. Strik 8 omg. r over alle m, skift farve. Strik 2 omg. r, 1 hulrækkem, 6 omg. r, luk af

Tommelfinger: De 15 masker fra tråden fordeles på strømpepinde og saml 3 masker op i ”hullet” over. Strik 15 omg. r og luk af.

Montering: Buk kanterne i hulrækken og sy dem til på vrangen. Hæft ender.

Venstre muffedisse strikkes på samme måde, dog tages der ud til tommelfinger i modsatte side således:
Strik mønster over de første 24 masker, strik 22 r, 1 udt, 1 r, 1 udt, 1 r.

13 kommentarer:

  1. ÅÅÅ... de var lekre. "smiler"
    Kan godt tenke meg å stikke de engang jeg får tid, hvis det er iorden for deg.

    Ha en fin aften, klem.

    SvarSlet
  2. Linda: Det er helt iorden. Opskriften har jeg lagt her og håber du og andre får glæde af den. Du må også ha en fin aften :-)

    SvarSlet
  3. Nu ved jeg, hvad jeg skal med nogen af mine meget små garnrester ;o)
    Jeg skal ud og køre i tog i efterårsferien og dette er virkelig det perfekte "rejse-projekt". Det fylder ikke meget i tasken!
    Ideen er hermed "stjålet" ;o)
    Kh Karen

    SvarSlet
  4. Karen: Du stjæler bare :-) Du kan også strikke med magic loop så fylder det endnu mindre. God fornøjelse med tog og strik :-)

    SvarSlet
  5. Tusen takk for oppskriften. Nå skal jeg lage disse lekre pulsvarmerene til meg selv:))

    SvarSlet
  6. Ulla-Bella: Velbekommen og god fornøjelse :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er de fine dine muffedisser.

    Mange tak for opskriften, dem vil jeg strikke på et tidspunkt, når jeg får nogle af mine "hængepartier" færdige :)

    SvarSlet
  8. Ih, hvor ser de flotte ud. Og så i det, jeg kalder Betty-grøn. Har helt uden bagtanker sendt linket videre til min mor, som tilfældigvis er rigtig god til at strikke ;-)

    SvarSlet
  9. Betina: Tak skal du ha. Så håber jeg din mor strikker dig et par Betty-grønne muffedisser, uden bagtanker, selvfølgelig ;-))

    SvarSlet
  10. Så har jeg fået lavet et par finde muffedisser efter dine anvisninger :-) Tak for en fin opskrift der var let at følge!

    SvarSlet
  11. Hej. Jeg elsker disse pulsvarmere.

    Min dejlige mor var så sød at strikke disse til mig i sort med lilla kant og nøøj hvor er de fine. De ligger fast i min jakke lomme og blir brugt hver dag :o)

    Mange tak!! ;-))

    SvarSlet
  12. Hej
    Jeg er i gang med de fine muffedisser. Jeg er i tvivl om noget med udtagningerne. Efter rækken hvor der er strikket tre ret mellem en udtagningerne skal der så være 4 eller 5 ret før næste udtagning på. Den næste udtagningsrække ?
    Kh Annegrete

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...